söndag, juni 22, 2008

Nostalgi, we have no bananas



Under min ungdom lyssnade jag mycket på KSMB och Ebba Grön och annat smått och gott. Tänk: Band som "Köttgrottorna" och "Lädernunnorna" var rätt stora. Det var tider!

KSMB och Strindbergs lyssnade jag på långt in på 1990-talet. Jag kan inte minnas att det blev folkstorm kring denna politiska låt när den släpptes 1980, trots att man pekar ut en politiker rätt hårt. Texten bygger på ett uttalande Gösta Boman (M) gjorde att Sverige kunde dra ner på U-hjälpen (som det hette då) till Afrika, afrikanerna hade ju en massa bananer de kunde äta.

Hur som helst: Skulle en politiker göra ett sådant uttalande idag skulle han/hon inte bli så långvarig, men det är klart Sverigedemokraterna är på gång, så man vet inte.

Kanske det börjas släppas sån här musik igen då till försäljning? Jag är rätt säker på att musik som denna fortfarande skrivs, men når aldrig ut i radion.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Skulle en politiker göra ett sådant uttalande idag skulle han/hon inte bli så långvarig, men det är klart Sverigedemokraterna är på gång, så man vet inte."

Hade du vetat det minsta om Sverigedemokraterna hade du vetat att de tvärtom vill satsa på hjälp i närområdena istället för massinvandring, vilket är hundra gånger effektivare, inte minst ekonomiskt sett. Det är också den linje som Danmark har antagit i sin invandringspolitik.

Elin i Björken sa...

Vad tror du det du kallar "massinvandring" beror på?

Anonym sa...

Eftersom massinvanding är uttryck som mer speglar en persons åsikter än ett faktiskt fenomen i världe så undrar jag vad Tobias alternativt Sverigedemokraterna menar med sitt användande av ordet? Rör det sig om allt över 20 personer per år?