söndag, juni 01, 2008

Någon som vågar tänka annorlunda

Idag åkte Lillasyster och jag till min pappa som bor på Årstagårdens äldrevård. Jag tänkte innan jag gick in att om det är misär här idag så orkar jag inte gå till jobbet i morgon. Förra veckan var HEMSK och jag dippade jättedjupt i samband med historien kring Glimtens korttidshem.

Inte en kommunal verksamhet till kring mina närstående som är skit, tänkte jag. Det pallar jag inte!

Men så fort jag kom in på avdelningen kändes det annorlunda. De hade möblerat om och mot mig kom en ung, ny kille från personalgruppen och log och tog mig i handen och hälsade. Det var en så positiv kraft att jag kände att oron liksom blåste bort.

När han vände sig om fick jag ett jättestort leende på läpparna, för bakifrån såg man att han hade en röd mohikan. Ahhhhh! Det gick upp ett ljus för mig varför han kändes som en så positiv kraft. Någon som vågar tänka annorlunda! Och säkerligen är han van och stark att stå för vad han tycker, annars orkar man inte ha mohikan.

Min pappa hade en ren skjorta och var rakad och låg på sitt rum och sov. Man hade öppnat ett fönster och dragit för gardinerna så det skulle vara svalt och skönt. Rummet var välstädat.

Ja, det var en lättnat! Det ska bli riktigt roligt att hälsa på igen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt att höra! Nya och vikarier har mycket mer kraft än de som jobbat många, många år...

Anonym sa...

Vilken härlig 'överraskning'. KOmmer du ihåg en av våra 'elever' som också hade sånt lattjo hår? Han skulle visst läsa till sjukskötare. Som Amanda säger... mera ungdomar till vården.

Elin i Björken sa...

Jag vet inte om man kan generalisera så, men visst behövs det nya, friska krafter på "gamla" arbetsplatser. Sedan om det bara är ungdomar som tillför det nya och friska, det är svårt att säga. Det är min enkla åsikt.

Anonym sa...

Ungdomar och ungdomar,
Allt under 50 är ungdomar på denna ö. Man har räknat att inom 5 år har 90% av hemtjänsten blivit pensionerade. (om dom går vid 65)