måndag, maj 12, 2008

Tillämpad etik

Här får ni en nöt i tillämpad etik att knäcka:

Låt säga att en person har ADHD och fått det diagnostiserat enligt konstens alla regler. Säg sedan att personen "självmedicinerar" genom att röka på.

För att få medicin mot ADHD måste man vara "ren" i tre månader från alla sorters droger.

För att stå ut med krypet i kroppen röker personen på.

Förr i tiden skulle jag säga stenhårt att personen MÅSTE vara ren i tre månader innan man börjar medicinera, inget att snacka om. Idag, när jag då och då träffat på personer som lever mitt uppe i detta scenario, är jag inte så säker längre. Kanske man förlänger användandet av de illegala drogerna genom att kräva av personen att vara ren i tre månader? I praktiken kan det vara 4-5 månader innan man får medicinen.

En sak är jag säker på: På denna fråga finns inget enkelt svar.

Såna här frågor pratar vi om då och då på mitt jobb. Det är viktigt att inte bli för stelbent.

Inga kommentarer: