söndag, maj 25, 2008

Kolmården

Vilken fantastisk dag vi fick i Kolmården. Farmor och jag tog barnen och åkte iväg. Föreningen Autism hade ordnat biljetter till HELA Kolmården inklusive Safariparken och en specialföreställning med delfinerna.

Vi började så klart i Bamselandet.

De skarpseende ser att Lillkillen har en hand på nacken. Vi fick ha lite "mild övertalning" för att han skulle sticka huvudet genom hålet.

Elefanterna hade jag lovat Lillasyster att vi skulle titta på. Hon hade nog inte tänkt sig att de skulle vara så stora. Disney´s Dumbo är lite mindre, liksom.

Något som fascinerade bägge barnen var Waterworld där man kunde titta på sälarna och pingvinerna under vattnet. Lillasyster tänkte nog att mamma och pappa är släkt med sälar, vi har ju samma kroppsform. ;o) (Men vi är inte lika smidiga i vattnet som sälar är)
Observera Lillkillens keps!

För plötsligt när vi kom upp till sälarna tyckte han att sälarna skulle ha den. Staketet var jättehögt och det fanns inte en chans att nå kepsen. Det var för mig att springa och leta efter en skötare som kunde hjälpa oss. Inte för att vi på nåt sätt kände att vi ville ha tillbaka kepsen, men vi tänkte att det kanske var onödigt att någon säl skulle äta upp den och bli sjuk.
Det skulle just vara snyggt att läsa i tidningen om någon dag: Kolmårdens sälar avlidna. Har blivit matade med okänt föremål.

Sen var det dags för delfinföreställningen. Det var helt fantastiskt att få ha en "autism-föreställning". Det var mycket ljud från publiken och en del vågade inte ens gå in i delfinhallen. Killar och tjejer, män och kvinnor fick bete sig precis som de ville utan att bli uttittade. Vår Lillkille hoppade som en studsboll på sin plats och var jätteglad. Äntligen fick han leva ut på sitt sätt när han var imponerad.
Jag hade lite svårt att få bilder med skärpa i, och det beror inte bara på att jag inte hanterar kameran rätt. De som känner mig väl vet att jag har mycket lätt till tårar när:
  • det är mössen från Askungen på TV på julafton
  • lyckliga/olyckliga slut
  • jag ser demonstrationer på stan
  • något händer som jag tycker är bra
  • jag ser duktiga djur

I detta fall föll följande in:

  • Delfinshowen var finalen på dagen. Det var så himla bra gjort av lokalföreningarna inom Riksförbundet Autism att ordna detta. Jag är så tacksam! Jag är också så tacksam över våra barn som ger så mycket glädje, även om det för "vanliga" familjer kan ses som lite konstiga anledningar att vi blir glada.
  • Delfinerna var sååååå duktiga. Man blir ju bara så kär i dem!

Hemresan gick bra. Vi stannade i Nyköping på Max och åt hamburgare. Det var nog mitt livs godaste hamburgare, för jag vara både så otroligt hungrig och även trött.
Hemma väntade en uppvärmd bastu och dusch. Lillasyster som sovit i bilen höll sig vaken under nästan hela Eurovision Song Contest, men det är en annan historia...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser underbart härligt ut! Vilken mysig dag! Jag hoppas på att se fler bilder... Historien om Lillkillen och kepsen är redan en klassiker. Men hur fick han in den bland sälarna om staketet var högt?

Elin i Björken sa...

Vi vet inte, för vi såg inte när kepsen kom över staketet, bara när den väl låg i vattnet.

Det kanske till och med är så att Lillkillen är helt oskyldig? Kanske det var vinden som tog kepsen?