söndag, maj 18, 2008

Fågelholk

Arbetsmarknadsenheten där jag jobbar har en verksamhet som heter Portalen. Där får ungdomar som behöver träna sig på arbetslivet, att hålla tider, hur man sköter sig i fikarum, etc, innan de går ut i extern praktik. Det är inte många ungdomar som går där, bara ett fåtal som inte fixar "riktig" praktik riktigt än. Kanske de behöver lite lugn och ro för att få ordning på sina rutiner? Handledarna är tålmodiga och deltagarna får misslyckas, bara man gör ett nytt försök.

Men under tiden de går på Portalen får de jobba med lite uppdrag. Under våren har man byggt en del fågelholkar till försäljning. Jag köpte denna fågelholk + två fladdermusholkar.

Fladdermusholkarna är inte uppe ännu, de ska upp i juli enligt fladdermusexperten på SLU.

Fågelholken däremot blev poplulär på en gång. Man ser den från köksfönstret och det är så mysigt att se talgoxarna flyga ut och in med käk till ungarna.

Katten Elvis har insett att det är nåt som händer där uppe i granen, men orkar inte klättra upp och kolla upp det. Nu hoppas jag bara att ungarna inte ska krascha nere på marken när de ska ut ur holken. Elvis sitter redan där och väntar med öppet gap...

Bilden är tagen från Lillkillens rum på andra våningen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt! Men hur fick ni upp den?

Elin i Björken sa...

Jag skickade upp min Gubbe på en stege. Han jublade inte precis för arbetsuppgiften, men nu tror jag att även han gillar den.

Det han ännu inte vet är att den ska rensas i oktober...

Anonym sa...

Vi fick spika små spik på taket på våra holkar. Våra ungkatter har tyckt om att sitta på taket och kolla då stararna och blåmesen skall in. Nu kan dom inte sitta där, så dom är nog lite sura.

Elin i Björken sa...

Fast mina katter är för lata för att klättra 3 meter rakt upp i en gran utan grenar att vila på.

De väntar hellre på att fågelungarna ska ramla ur boet.