lördag, juli 12, 2008

Musik

En av våra autism-föräldra-kollegor skriver på på sin blogg om musiktexter. Det inspirerade mig till en topplista av musik, så här kommer mina favvo-låtar juli 2008:

Vackraste låten modern tid:
Perfect Day - Lou Reed (Jag har gillat den i många år, men jag gillar den ännu mer nu för tiden. Jag lyssnade till den på förlossningsavdelningen när Lillasyster var nyfödd och låg på min arm)
Tears in heaven - Eric Clapton (skuldkänslor när man förlorat ett barn)
Hallelujah - Jeff Buckley (Funkar med Leonard Cohen också)

Vackrast i gammal tid:
Lacrimosa - Mozart (men helst i hela sitt sammanhang. Lyssna till Reqiuem från början till slut i hörlurar i ett svagt belyst rum. Första gången jag överhuvudtaget hörde den var på en konsert i Vaksala kyrka tillsammans med Amanda för herrans många år sedan. Snacka om pampigt.)

Gladaste låten:
All I need is you - Miss Li (det är svårt att vara stilla när den går loss)

Gripande låtar:
Trasiga skor - Eldkvarn (och Marie Fredriksson)
Under ytan - Uno Svenningson
Broder Daniel - Shoreline (för alla tappade sugar i den unga generationen)
Bohemian Rhapsody - Queen

Favvoartist:
Kom igen Lena - Håkis Hellström (hur kan allt han gör vara så bra?)

Mest lyssnade sista veckan:
What have I done - Dreamboy

Som jag kopplar ihop Storasyster Amandas tonårstid med:
Tori Amos - Cornflake girl (Tori Amos gick rätt ofta på hennes stereo och det fanns några fotografier på väggen med några skor. Jag vet inte varför jag kopplar ihop fotot med Tori Amos)

Lillasysters favorit:
Hehe... Klicka här om ni törs. Men jag varnar er: Den sätter sig på hjärnan direkt. Skyll inte på mig att ni inte blivit varnade!

Lillkillens favorit:
A little less conversation - Elvis Presley (Är femstjärnig att städa till, dessutom. Till och med dammsugning blir kul!)

En låt tillägnad George Bush och andra maktgalna som tappat fotfästet:
Imagine - John Lennon

Cover:
The Worrying kind - Maia Hirasawa (Kan ha något att göra att jag gillar the Ark?)
The Worrying kind - The Ark (Original på många sätt. Obegripligt att de inte vann Eurovision 2007!)

Listan kan göras hur lång som helst, men den gäller för mig idag, den 12 juli 2008

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Älskar topplistor! Covers är en passion...min lista kommer.

Elin i Björken sa...

Härligt! Ser fram emot den.