söndag, juli 20, 2008

Hästtjej

Lillasyster och jag är ensamma hemma när Grabbarna Grus (Gubben och Lillkillen) är ute och geocachar. Lillasyster blir lätt uttråkad och DÅ händer det grejer. Det gäller att hålla henne sysselsatt just så lagom mycket att man själv känner att man ändå vilar.

Idag på eftermiddagen tog vi en tur till stallet. Förra sommaren tillbringade vi mycket tid där och klappade, borstade och red min fd, men gamla märr Thruma som är en mycket klok och tålmodig islandshäst.

I år har intresseset varit rätt svalt angående hästar, men i dag ville Lillasyster rida. Hon rotade fram sin väska med ryktgrejer som låg längst in under en massa bråte på farstukvisten (hur kom hon ihåg att den fanns där?) och gick med raska steg till cykelhjälmen och cykeln, för hon vill "cykla häst". Det betyder att man cyklar till hästen.

Tänk att trots att det gått nästan ett år mindes Lillasyster precis hur man ska göra:
  1. Hämta rätt grimma som hänger på rätt krok i stallet.
  2. Kolla att elen är urdragen för stängslet
  3. Gå till rätt hage
  4. Gå till rätt häst
  5. Få på grimman (Thruma är så snäll att hon böjer ner huvudet när det är små barn som ska pyssla med henne)

etc

När allt var klart med borstning av päls och kratsning av hovar är det dags för ett eller två varv i paddocken på hästryggen. Jag har alltid förespråkat att Lillasyster ska rida barbacka av den enkla anledningen att jag inbillar mig att Lillasyster får direktkontakt med hästen. Man känner värmen, hur den rör sig och hur musklerna arbetar.

Idag blev Lillasyster så glad och nöjd under ridturen att hon brast ut i ett lyckligt skratt.

Såna här tillfällen sparar jag i en liten ask i huvudet.

Inga kommentarer: