onsdag, juli 16, 2008

Resebilder

För er som inte orkar kolla på andras resebilden tipsar jag er att vänta till nästa uppdatering av bloggen. Detta inlägg handlar bara om vår resa.

Här står jag och kikar på.. ja, jag har ingen aning, men kolla lejonet på riksdagshuset. Vi kikar på samma sak, tror jag.


Kanske är det stadshuset i Stockholm vi tittade på?

Innan vi klev på båten geocachade Gubben en hel del. Här letar han i buskarna efter geocachgömma. Ni må tro att jag skrattade gott ibland. Det ser ju för roligt ut!


Här uppe på söder var det otroligt gulligt. Trots att det fanns en MYCKET trafikerade väg inte alls långt härifrån hördes inget trafikljud alls. Inte tänker man "Stockholm" när man ser denna bild?
Här är vi i Riga vid den stora saluhallen. Det är ombyggda zeppelinarhangarer som nu är saluhallar. Häftigt!

Inne i saluhallen såldes hur mycket mat som helst. Här är godis och nej, jag köpte ingenting.

En gullig tant som satt och läste i väntan på kunder.

Yummy! Kaviar.... 1 LAT är ca 14 svenska kronor.

Utanför fanns en stor blomsterförsäljning. Om ni varit på Vaksalatorg här i Uppsala och tycker att det är rätt fint, eller på Hötorget i Stockholm så var det ingenting mot detta.

Vid en vägg satt en annan gullig tant och väntade.

Rosa blommor

Blommor i mängder!

Givetvis geocachade vi i Riga också. Märkte ni? Jag sa plötsligt "vi". Ärligt talat så är det rätt roligt att geochacha när man är i främmande städer. Man kommer till platser man inte skulle komma till annars.

Vi blev lite fulla i skratt när vi såg skylten, men nu efteråt ångrar jag att jag inte gick in och kollade hur det såg ut därinne i sushibaren.

En park utanför Operan. De hade klippt gräser så perfekt längst med planteringarna. Jag slår vad om att de gått med en vanlig sax och klippt för hand på knä för att få det så perfekt.

Många hus var dekorerade med gubbar och gummor. De flesta barbröstade kvinnor, faktiskt, men det har jag ju redan skrivit om.

Alla möjliga stilar huller om buller.

Ett typiskt turistförsäljningsbord.

En liten gränd vid Svenskporten. Observera kanonen de murat in i väggen.

Broarna i Riga är fulla med hänglås. Gubben, som läst på via geocachingsajter, kunde berätta att det betyder tur för nygifta att låsa fast ett hänglås på någon av broarna.

När vi åkte hem fick vi ta oss igenom tullen i Riga bestående av tre trötta unga killar. Man kan undra om det var någon idé att ha passkontroll överhuvudtaget?

Från båten kunde man se hur de hanterar kol. Människor utan några som helst munskydd stod mitt i allt koldamm och skyfflade. Undrar hur deras sjukstatistik ser ut? Medelålder?

Gul, tjock rök. Jag undrar jag vad Lettland har för miljömål? De är ju trots allt grannar via Östersjön.
Så här såg det ofta ut. Jag sitter och bloggar och/eller smsar till vänner. Hemresan var mycket seg, dels för att det var just hemresa, men framför allt för att det spelades dansbandsmusik ÖVERALLT och då menar jag verkligen ÖVERALLT!

Åländsk skärgård. Bilden tagen någon minut efter att jag fått tillbaka kameran i morse.

Dansbandsmusik, ja! På soldäck på hemvägen spelade dessa grabbar upp. På utseendet tänkte jag att "YES!" något lite rivigare än "Fyra bugg och en CocaCola" som jag säkert hört 20 gånger under dagen.
Första låten var OK, andra också, men sen spårade det ut och de började spela dansband de också.
Jag skulle blivit misstänksam när jag hörde deras namn: Soldäckspiraterna. Namnet är ju inte direkt fräckt...
Storasyster Amanda föreslog i ett tröstande SMS att jag skulle ge efter, men undrar vad hon tyckt om jag kommit hem med en skiva med Kikki, Bettan och Lotta?
När vi kom ner till bilen på bildäck såg vi Lillebrors turnébuss. Undrar hur de överlevt dansbandsresan?

Inga kommentarer: