måndag, juli 30, 2007

Skumt på gränsen till olagligt?

Inatt hade jag en sån där natt när man inte kan somna. Där jag låg och vred och vände på mig hade jag också TVn på. Efter ett tag började den ena kanalen efter den andra att släcka ner, men ersattes med program som "Ordflätan", "Ordjakten", etc.

När jag låg där och zappade såg jag plötsligt att två kanaler med dessa program hade samma programledare i olika kläder, olika frisyrer och olika tävlingar. Det var program som ska ge känslan av att vara direktsända så att man ska ringa in till en kostnad av 9.90 kronor samtalet. Det fanns inga skyltar att det var repriser.

Men hur i all världen ska man komma fram om programmet inte är direktsänt? Är inte detta lurendrejeri?

Jag jobbar med människor som lever på försörjningsstöd (det vi tidigare kallade socialbidrag) och kan tänka mig att en del är så desperata att de ringer till dessa program för att få ett tillskott till kassan.

I mina ögon är detta inget annat än lurendrejeri och tycker att det borde jämställas med pyramidspel om det inte är direktsänt. Chansen att vinna är ju noll!

Inga kommentarer: