söndag, juli 01, 2007

Filippa=vän till hästar

Vi döpte Lillasyster till Filippa, dels för att jag har en kärlek till hästar, men också för att namnet klingar fint.

Eftersom vi bor granne med ett stort islandshäststall och min före detta häst står där åker vi med jämna mellanrum dit och borstar och kelar och har oss med hästar. Lillasyster älskar det. Hon säger ofta: "Cykla häst!" vilket betyder "Jag vill att vi cyklar till hästarna och sköter om dem."

Idag "cyklade vi häst" och jag blir så otroligt förvånad över hur duktig denna vanligtvis tjuriga och "kan själv"-tjej är när det gäller. Hon borstar så fint och luktar på hästen, lägger kinden mot hästens boge (högre upp kommer hon ju inte) och verkligen använder sig av sina sinnen och tar in. Hon hämtar hovkrats och kämpar på för att få hästen att lyfta hoven så att hon kan kratsa. Som morsa blir man ju tårögd!

Efter skötning av häst får Lillasyster en ridtur barbacka då hon får hålla sig hårt i manen och känna hästens ryggmuskler under sig. (Jag håller i Lillasyster och en annan leder hästen) Låter det inte lite äckligt idylliskt?

Den tjejen kommer att bli en riktig hästtjej!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blir också rörd men tänker också åh NEJ! Det är farligt att rida häst! Inget får ju hända Lillasyster.