onsdag, juli 04, 2007

Provocerande motivering


Jag har ansökt om tillfällig ledsagarservice enligt LSS (Lagen om Stöd och Service för vissa funktionshindare, även kallas Leva Som Svensson av oss som behöver lagen)så att hela familjen ska kunna gå på Liseberg tillsammans och ha roligt. Sammanlagt ansökte vi om 6-7 timmar för ett enda tillfälle.

Vi fick avslag med motiveringen: "Man behöver inte gå på Liseberg för att ha ett gott liv."

Med en sån motivering inser man att Uppsala kommun inte har någon förståelse att vi längtar att vara en "hel" familj och behöver göra sånt som vanliga familjer gör för att orka.
Uppsala kommun såg inte heller den glädje som Lillkillen utstrålade när vi förra året var på Riksförening Autism´s årliga sommarläger i Mossbylund. Då besökte vi Tosselilla och han fick åka mini-bergochdalbana. Han var så lycklig att jag grät när jag såg hans glada lilla ansikte i vagnen med Storasyster. Det är inte ofta han är glad. För det mesta är han olycklig och orolig. Därför gav det mig så mycket tillbaka.
Som förälder är ens högsta önskan att man åtminstone ska ha glada barn. Det är lägsta nivå på föräldransvaret, tycker jag.

Vi åker ändå till Liseberg! Det får bära eller brista! Synd bara att Uppsala kommun inte vill stötta oss...

5 kommentarer:

Jeez sa...

Snålt. Det är vad det är. Hoppas ni får det bra på Liseberg!

Elin i Björken sa...

Ja, det kändes snålt och lite svag motivering, tycker jag. Det här med LSS kommer vi att få bråka mycket om innan det är dags för graven.

Anonym sa...

Väldigt dåligt. Men hoppas och tror att ni kommer att få jättemysigt ändå!!

Anonym sa...

Önskar bara att jag kunde följa med också, men man kan väl inte få allt här i världen!

Anonym sa...

Uppsala kommun verkar inte vara klok! Fast det är inte bättre på Öland. Bara man ser dom som jobbar med LSS, blir man mörkrädd. å så finns det inga barnsliga finnar, bara "annorlunda".