fredag, augusti 08, 2008

Bye bye Broder Daniel

Å vad jag önskar att jag var i Göteborg idag och hade biljett till Way Out West för att se Broder Daniel spela sin absolut sista spelning.

Första gången jag verkligen hörde Broder Daniel var när jag såg Fucking Åmal första gången.

Erkänn att den filmen inte hade blivit så bra utan musiken!

Jag har haft lite svårt för den självpåtagna "jag passar inte in här"- rollen, eller är det kanske den jag älskar?

Hur som helst blir det ännu ett hålrum i svensk ungdomskultur.

Vila i frid...

Bilden hämtad från Aftonbladet.se

Broder Daniel: I´ll Be Gone...


PS. Kolla noga i bandet om du ser någon speciell person som Elin i Björken gillar.... :o)

5 kommentarer:

Fredrik sa...

det var filmen som fick mig att gilla BD. Innan den minns jag att jag tyckte låtar som "Luke Skywalker" var mer än lovligt svajjiga. Jag har alltid gillat musik som halkar runt, men Skywalker lät FÖR illa, helt enkelt.
Dessutom tyckte jag Berggren bara var en stor posör.Men man kan ju ändra sig.

Min 15 år yngre kusin Daniel övertygade mig att jag hade fel. Dock håller jag med Birro mfl, BD känns som ett avslutat kapitel ( även om underteckna är för gammal för att ha levt med BD) ,så precis som för Ebba Grön är det bäst att sluta.
Allt har sin tid.

Elin i Björken sa...

Ha ha! Ja sångaren är verkligen en posör, en nyare variant av Lustans Lakejer som var poppis på 80-talet. När man läser intervjuer med honom vet man inte vad som är sant och vad som är fasad.

Ja, allt har sin tid. Grupper som försöker leva kvar i det förgågna blir ofta lite patetiska. BD hade blivit patetiska om de fortsatt för länge. Det är bara lite olyckligt att det blev som det blev med gitarristen.

Klokt att sluta för BD, men lite sorgligt ändå.

Elin i Björken sa...

Såg en repris av Idol och tänkte:

Om Broder Daniel (innan genombrottet) hade gått på audition för juryn, hur hade det gått då?

Antagligen hade de blivit sågade till fotknölarna...

Fredrik sa...

Ja, förmodligen. Det gäller för alla intressanta artister ..ingen a dem skulle ha klarat idoljuryn. Vet du att Håkan Hellström ratades som stipendiat till Ted Gärestadsstipendiet? Det har juryns ordförande Janne Schaffer erkänt ( lite skamset) i efterhand.

Elin i Björken sa...

Det visar hur svårt det är att skilja agnarna från vetet.