fredag, januari 04, 2008

Fantastisk katt

Vi fick akut hjälp igår från Barnhabiliteringen i form av Melatonin, insomningshormon. Otroligt hur det funkar bra. Efter 20 min sover Lillkillen som en liten ängel. Nattsömnen har därför (hos Lillkillen) varit OK. Melatoninet verkar endast i 4-5 timmar så han vaknade som vanligt 00.30. Man kan sätta klockan efter honom, men efter en ny dos sov han igen före klockan 1. Värre var det med mig, för trots att jag är så trött så har jag svårt att somna om när jag väl vaknat. Jag kanske också har brist på melatonin?

På längre sikt ska vi göra lite mer utredningar för att få en mer långsiktig hållbarhet, men i dagsläget är ju läget akut, som ni säkert förstått.

I morse när Lillkillen vaknade klockan 5, även där som en klocka, var han helt otröstligt olycklig. Han grät och ylade och vandrade omkring som en osalig ande. Då hände något helt fantastiskt.

När jag fått Lillkillen att sätta sig en stund i soffan kom gammelkatten Happy och satte sig bredvid och "buffade" på honom och ville att han skulle klappa henne. Det var som om hon sa: "Var inte ledsen. Du får klappa på mig så känns det bättre." Vanligtvis är hon rätt "sval" mot Lillkillen så det var verkligen en ovanlig handling. Inför resten av familjen ser hon nog sig gärna som överhuvud. Möjligtvis att jag står över henne i rangordningen.



Det är nåt mellan autister och djur man inte kan förklara...

1 kommentar:

Anonym sa...

Du tror väl ändå inte att du står ÖVER Happy i rang för henne? ;-)