söndag, september 09, 2007

Kantarell-jakt

Till middag idag ska vi ha vitlöksspäckad kotlett-stek. Jag glaserar den med honungsglaze och bakar lite lök och morötter samtidigt. Kokt blomkål och potatiskroketter som tillbehör liksom små saltgurkor och rönnbärsgelé.

Visst låter det lite torrt?

Jag gav mig ut i skogen för att plocka kantareller till en kantarell-sås. Jag är tjatig, men det är så häftigt att bo som vi gör att man bara går ut i naturen och hämtar det man behöver.

Men idag tyckte naturen att det fick vara nog! Jag var ute i närapå en timme och gick till mina trogna kantarellställen, men det enda jag hittade var björklövskantareller (=nitlott). Nä, nu ljuger jag. Tre stycken små kantareller hittade jag bland alla björklöv. Dessa tre små kantareller har jag blandat upp med lite champinjoner som jag hittade i kylen.

Det blir en svampsås till steken, även om kantarellsmaken kommer att kännas mycket, mycket vagt.

Inga kommentarer: