söndag, september 02, 2007

Historien viskar i örat

Igår hade vi ett snabbt besök av en grannes bekant. Han är arkeolog med specialitet på svensk järnålder.

Jag har haft såna funderingar kring några fornminnen utanför vår tomt och jag hoppades på lite svar på vad det kan vara.

Först gick vi och tittade på en grop som var stenklädd. Min teori var att det kanske varit en källa?

Han tittade på gropen, men sedan lyfte han blicken och tittade ut över ängen. "Det här har varit våtmark, va`?" Det stämde enligt den berättelse som bonden berättat. Ängen blev utdikad under 1950-talet och har varit betesmark, bland annat.

Sedan tittade han ett tiotal meter bort och pekade själv ut nästa fornminne. Innan jag hann säga något hade han redan krypit in under granarna och var exalterad. "Här är en eldplats från järnåldern. Jag skulle gissa 500 fkr." Han plockade upp några stenar som för mig var en helt vanlig sten och sa: "Den här stenen är eldsprängd. Man hade ofta heliga platser i närheten av våtmarker där man eldade och hade eld-offer. Med detta fornminne på denna placering är det troligt att det kan vara en källa, kanske en helig källa, som vi först tittade på."

Gissa om jag nu är nyfiken. Jag vill veta MER! Det är helt klart att jag gett mig in i fel yrkesbana. Vad 17 gör jag på Arbetsmarknadsenheten i Uppsala kommun när jag kan peta på stenar och låta fantasin flöda fritt?

Under min dagliga promenad i skogen gick jag nu och tittade på varenda stenhög med nya ögon. Jättespännande! Jag har några stenhögar jag är speciellt nyfiken på. Hoppas grannens bekant kommer tillbaka snart igen så jag får fråga om dessa.

Fortsättning följer...

4 kommentarer:

Rex sa...

Coolt En av mina barndomsgrannar blev arkeolog med motiveringen att man behöver ju inte bara gräva i Sverige. Så hon är lite mer inriktad på varma länder. Fiffigt?

Elin i Björken sa...

Mycket fiffigt och mycket likt en av mina vänner som är entomolog (=insektsforskare).

Han såg till att göra sin doktorsavhandling på en liten insekt i Toscana.

Bloggförfattare: Jessica sa...

Hej Elin. Det är så skoj att läsa din blogg för du har en sån underbar förmåga att beskriva allt. :-) Lika härligt är det att upptäcka att du varit till min lilla sida. Tack för kommentaren om bilderna, ja, han är underbar min lille älskling. Eller store... ha de gott, vi hörs! Kram från Hudik!!

Anonym sa...

god morgon,
Jag tror att någon kanske skulle säga: "Ja, ja, du skall alltid vara värst". Klistrar in en rad på en lista av stenfynd:
Skafthålsyxa Grönsten Ebbegärde 1:8 Privat SNÄ-BRÅ
Va spännande. DU sa ju tidigare att det fanns en massa fornminnen. Hoppas han återvänder snart.