söndag, mars 30, 2008

Vårpromenad

I måndags, för mindre än en vecka sedan gick jag på annandag påsk-promenad. Idag tog jag samma promenad och hade helt andra upplevelser. Till exempel ser jag plötsligt Bälinge från en vinkel att det verkligen är en "by-känsla" över siluetten. Kolla in småhusen runt kyrkan, så ser ni hur jag tänker.



Bäcken porlade och glittrade hur vårkänsligt som helst.


På en backe väntar ett träd på att grönska. Lite klyschigt tänkte jag på Karin Boye:
"Javisst gör det ont när knoppar brista, varför skulle annars våren tveka? Varför skulle all vår heta längtan bindas i det frusna bitterbleka?"

Videkissarna är inte längre täckta av rimfrost.

Det här är en gammal vikingaled som är kulturmärkt.
Den leder fram till Tingstukällan som jag skrev om i måndags.

Källbäck längst med Tingstuleden.

Vårtecken!
Bönderna har lagt ut gödsel på åkrarna!


Det bilden inte kan förmedla är lärkornas positiva vårsång, en nässelfjärils fladdrande, lukten av de nygödslade åkrarna, ljudet av en ensam traktor på en åker långt borta och hur solen "vandrar" över fälten när fjädertunna moln glider över den annars blå himlen.
I like!

Inga kommentarer: