fredag, februari 22, 2008

Igelkottar

Det finns nåt som är extra mysigt i trädgårdar (förutom trädgårdstomtar). Det är igelkottar.

När vi byggde vårt hus drömde jag om att ha en igelkottefamilj som i skymningen skulle buffa runt i rabatterna. Vi bor väldigt lantligt med en härlig skog på tre sidor av tomten och en jättestor härlig äng mot framsidan. Det finns ingen trafik att tala om, däremot många faktorer som är till igelkottars fördel, tex nok, huggorm, ödlor, möss, sniglar, mask, etc.

För att försäkra mig om att få del denna trivselfaktor som igelkottar utgör vid vårt hus tog jag kontakt med en viltvårdsstation och fick åka ett antal mil till Södermanland och hämta två stycken igelkottar ur olika kullar. Gubben var under tiden hemma och snickrade på igelkottehus med ventilering efter konstens alla regler.

Jag fick tipset att väl hemma skulle jag hålla dem några veckor inom inhängnat område och mata dem med kattmat.

När dessa veckor var över släppte jag ut kottarna och det var det sista jag såg av dem. De sprang till skogs och sågs aldrig mer till.

Så kan det gå.

Om de fortfarande är i livet hoppas jag att de inte vaknar för tidigt som Aftonbladet.se skriver om, utan att de har gott om mat där de är. Om de bodde kvar hos oss hade jag tagit hand om dem lika väl som våra 3 katter, 5 tallfjantar (=ekorrar) och andra djur som hänger runt huset.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske bor de i magen på en grävling? :-(

Elin i Björken sa...

Så du säger!!!!

Unknown sa...

Stackars grävling i så fall.
Hur mår Mogge undrar hans Monstermoster?
Att Lillasyster är lika flink som vanligt utgår jag från tills motsatsen är bevisad.
/g