onsdag, december 31, 2008

Årskrönika 2008

När jag vandrar runt bland mina bloggkollegor ser jag årskrönikor här och där. Jag vill inte vara sämre jag.

Arbetslivet
2008 började lite trist då projektet Access som jag varit projektledare för tagit slut. Det var redovisningar hit och dit och slutrapporter som skulle skrivas. Folk frågade dagligen: Hur går det med slutrapporten? Det blev till en grej, tror jag. Till slut blev den klar och inskickad till ESF-rådet.

Våren tuffade på i rätt grå ton, till att sommaren nästan börjat. Då fick jag ett kryptiskt telefonsamtal från Carina Eriksson, verksamhetschef för Daglig Verksamhet. Hon ville träffa mig efter sommaren för att diskutera min framtid i hennes verksamhet. Jag hade blivit headhuntad! (fast jag hade inte riktigt klart för mig till vad)

Hela sommaren gick och jag undrade varje dag vad det var man headhuntat mig till. Efter sommaren fick jag klart för mig: det var som enhetschef för Fyris dagliga verksamhet. WOW!

Den 6 oktober började jag mitt nya kall och jag älskar jobbet. En verksamhet inom daglig verksamhet man kan vara stolt över, jättehärlig personal och roliga arbetsuppgifter.

Jag kan nästan inte vänta till julledigheten är över...

Privatlivet
Under våren stod vi inte ut längre med Glimtens korttidshem för Lillkillen. Klumpen i magen blev större än känslan av avlastning, så vi sa upp platsen. Nu stod vi med darrande ben och förlitade oss på dels Storasyster Amanda som är kontaktfamilj och dels Farmor som avlösare i hemmet. Det funkade ända fram till hösten när Lillkillens årliga höstdepression slog till.

Men då kom ett vitt kuvert från kommunen med ett erbjudande om en ny plats på Ängsvillans korttidshem. Ett telefonsamtal med enhetschefen där fick oss att tacka ja till platsen och nu väntar vi på ett upplägg för inskolning. Håll tummarna för att det ska funka.

Lillasyster pratar mer och mer. Hon är busig och rymmer när hon får chansen. Sist hon rymde var när hon var förkyld och det var runt nollan ute. Plötsligt ringde telefonen och det var grannen 200 meter från oss som meddelade att han hade en liten flicka i underkläder på besök. Tur vi har förstående grannar.

Vi har under hösten lämnat in ansökan om särskoleplats för Lillasyster, men fått besked att autism inte är tillräcklig anledning till beslut om särskola. Man måste ha utvecklingsstörning också. Fortsättning följer....

Livshållning
Jag har börjat träna och har under det senaste halvåret gått ner 12 kilo och kommer i klänningar som är 10 år gamla.

Kanske jag slipper gömma mig i vassen i sommar?

Resor
Under hösten har vi varit på premiären av Jesus Christ Superstar i Malmö. Det var en mycket trevlig resa. Det var häftigt att se Ola Salo både glänsa och blöda på scenen. Formidabelt!

Övrigt
Jag kan ju inte missa att skriva att jag och Storasyster Amanda varit på finalen av Melodifestivalen i Globen? Det gav mersmak, men tyvärr fick vi inte tag på finalbiljetter till 2009 utan satsar istället på Andra Chansen i Norrköping.


Gott Nytt År!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du missade "män i badbrallor"...Kan ligga under rubriken "nöjen" eller möjligen "övrigt"...

Anonym sa...

Elin!

Önskar Dig och din familj en fantastiskt nytt 2009!!!
Så roligt att följa din blogg!
Förresten så har jag lillasysters mössa kvar i min hall, glömde att ge dig den sist, men snart kommer en ny vår med nya partaj och så ska vi försöka boka in en lunch så snart vi kommer igång med jobberiet igen. KRAM KRAM från A-M

Elin i Björken sa...

A-M-->Det ser jag fram emot. Man kan aldrig ha för mycket plast i skåpen! ;o)