måndag, december 29, 2008

Behovsprövad pension

Kom ihåg var ni läste detta först:

Jag tro att om några år kommer pensionen inte att vara en rättighet, utan man kommer att behovspröva den. Detta för att dels sänka pensionskostnaderna, dels för att vi inte kommer att ha tillräckligt mycket arbetskraft kvar för att hålla Sverige i rullning.

Aftonbladet.se skriver idag om ett förslag som KD lägger fram att höja en frivillig pensionsålder till 72 år. Men jag kan inte se problemet. Man får ju jobba över 67 år idag också, fast på timmar.

Vad är problemet?

3 kommentarer:

Anonym sa...

... fast det är ju bra för dom som vill jobba. Min gubbe hittade sitt 'drömjobb' vid 61 års ålder och skulle aldrig drömma om att bli pensionär (snart 69) och jag vet inte hur jag skulle finansiera min pension vid 61. Va' mycket ålder det pratas om i Sverige. Eller väder.

Anonym sa...

"Problemet" är väl att en arbetsgivare kan avskeda dig den dagen du fyller 67 -- utan någon annan förklaring än att du är gammal. Det tycker inte jag är rätt.

Utöver individens rätt så är det samhällsekonomiskt vansinne att tvinga produktiva, äldre människor som vill arbeta att istället sitta hemma.

Elin i Björken sa...

Fast i ärlighetens namn, tror du att en arbetsgivare frivilligt släpper någon med hög kompetens och kunskap så där lätt? Det tror inte jag. Det är inte så himla enkelt att rekrytera nytt folk så det går med ett fingerknäpp.