lördag, januari 31, 2009

Som en blixt från klar himmel

Denna morgon har vi redan hunnit med att:
  • Äta frukost
  • Duscha
  • Plocka från golvet
  • Köra igång diskmaskinen
  • Köra igång tvättmaskinen
  • Skaka mattorna
  • Dammsuga

Allt detta städande är ändå så otroligt otacksamt. Man hinner ju inte ställa undan dammsugaren förrän det är nåt på golvet som stör.

Några gånger har jag funderat på det här med hushållsnära tjänster, men det tar verkligen emot. Det tar inte emot i tanken att komma hem från jobbet och det är dammsuget och fint på golven, men just att någon annan ständigt och jämt ska ta hand om vår "skit".

Men idag, efter att ha kollat in Åsa Mitt I Världen´s blogg så fick jag en idé som från en klar himmel. Det som stör mig är att jag inte tänkt på det seriöst förut.

Så klart ska vi skaffa en dammsugarrobot!

Kostnaden i inköp av en sådan är endast några få månader med någon som kommer och städar inom ramen för hushållsnära tjänster.

Vinster:
  • Det är åtminstone rimligt dammsuget när vi kommer hem från jobbet. (Jag är på det klara med att det inte kan motsvara en riktig dammsugning "för hand".)
  • Vi slipper ljudnivån från dammsugaren. (Det kommer Lillkillen att uppskatta. Han är så otroligt ljudkänslig)
  • Vi kommer antagligen att få större "plockmoral", dvs att hålla undan leksaker och annat från golvet.
  • Jag slipper bli på så otroligt dåligt humör som jag alltid blir när jag dammsuger.

Gubben var inte svårövertalad. Han sitter redan och letar jämförelser på dammsugarrobotar på nätet.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ah! Så bra! Det låter som att en dammsugar-robot kommer att göra tillvaron avsevärt lättare för er.

Jag ha nog tänkt tanken ibland, för egen del, men det har aldrig blivit av att ta tag i idén.

Ska bli kul att höra hur det funkar och hur det påverkar er vardag!