tisdag, januari 06, 2009

Dagens planer

Idag planerar Lillasyster och jag att gå till stallet och träna lite "stallvett".

Stallvett är sånt som gör att man inte
  • kryper under hästar
  • stoppar in fingrarna i näsborrarna på hästarna för att undersöka hur långt man kommer
  • suger på hästsvansarna
  • mm

Men Lillasyster har rätt mycket stallvett i alla fall. Ovan beskrivet händer inte alltför ofta. Men jag vill ju vara säker på att det ALDRIG händer.

Lillasyster älskar att borsta hästarna och hon blir superglad när hon får bära fram hinkar med havre till dem. Det låter så härligt när hästar tuggar havre.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Om man vuxit upp med hyfsad anknytning till landet så märker man som vuxen att det är en del grejor som man ”bara vet” och som stadsbarn inte vet. Jag är inte direkt något bondgårdsbarn, men ändå har jag flera gånger upplevt skillnaden mot de som knappt aldrig träffat folk som vet hur man beter sig utanför staden.

Jag har sett barn som blir helt vilda när de blir ”utsläppta”, barn som inte fattar vad som är ”mitt och ditt” i ett fiskeläge, barn som tycker att det är helt tomt på bilar när det inte är som hemma i storstan så att de cyklar mitt i vägen och jag har sett vuxna som är överdrivet rädda för sånt som kor, hästar eller får...

Så, det är nog fler än Lillasystrar som egentligen skulle behöva träna på både stallvett och annat vett :-)

Anonym sa...

... eller va' gott det luktar i munnen på hästen när den har ätit hö!! Ett minne från 60 år sedan. Hästar (djur) har räddat mitt liv sä här länge

Elin i Björken sa...

Åsa--> Djur har alltid betytt mycket för Lillasyster. Genom hästarna fick vi vårt största genombrott med hennes autism.

Anonym--> Ja, gillar man hästar luktar ALLT med hästar gott. (Även om man inte vill lukta stallgödsel på jobbet inne i stan.) Men läder, halm, hovfett, foder, ja det går att koppla till positiva känslor.