söndag, januari 04, 2009

Inbrottstjuvar och brunbjörnar

Inatt vaknade jag av ett *bom* som vibrerade huset. Strax efteråt kom ett större *BOM* som vibrerade huset ännu mer.

I min fantasi var det antingen inbrottjuvar eller en galen och hungrig brunbjörn som försökte "knuffa" sig in i huset.

Stackars Gubben väcktes upp och han förstod ju ingenting av mitt svammel. Trots det var han snäll och gick ner för att kolla. Som en skugga följde jag efter med mobiltelefonen i högsta hugg, bara utifallatt. (det vet ju alla att mobiltelefoner kan skrämma vem som helst)

Nä, där fanns ingenting och lätt irriterad gick Gubben och la sig igen. Han somnade nog om innan huvudet nått huvudkudden. För min del tog det lite längre tid att lugna ner min skenande puls. Den där galna och hungriga brunbjörnen vill man ju INTE få in i huset.

När jag i morse kom ner efter någon ytterligare timme av orolig sömn såg jag på termometern: -14 grader.

Det kan ju varit så att trähuset "satt" sig i kylan, eller vad tror ni?

Vad är mest troligt att ljudet kom sig av: En galen och hungrig brunbjörn som vill komma in i stugvärmen, ett misslyckat inbrottsförsök eller kylan som får huset att "sätta" sig?

2 kommentarer:

Andreas Lindholm sa...

Jag tror det är nåt tjall med erat värmesystemet, Kolla ni pannrummet?

Elin i Björken sa...

Jo, vi kollade till pumpen och den ser ut som den ska. Ljuden kom också från andra delen av huset, så man kan nog räkna bort den.

Tack för tipset, ändå. Det kunde ha varit värmepumpen.