torsdag, november 24, 2005

Stjärnor

De år jag bakar pepparkakor brukar jag göra min egen pepparkaksdeg. Äkta smör och nyinköpta kryddor ska det vara och degen och kakorna blir supergoda.

Något hemskt hände förra året; degen blev helt konstig. Torr och helt omöjlig att kavla ens med den godaste vilja i världen. Det tog helt bort glädjen att göra sin egen deg.

Men skam den som ger sig! Som förälder till småttingar som inte är som vanliga barn måste man rationalisera. I år har jag inköpt två förpackningar med färdig deg. I helgen blir det en härlig pepparkaksbaksdag med kavling, gräddning och spritsning av kristyr. Storasyster och jag står för att det inte ska spåra ur alldeles, annars är det (nästan) fri kakbakning som gäller.

Jag går också och funderar om jag ska köpa mig ett färdigt pepparkakshus-set när man ändå håller på. Vad skulle ni göra?

Inga kommentarer: