måndag, november 21, 2005

Själavård

Att bo på landet är rena rama själavården. Efter en dag på jobbet åker jag hem över den uppländska slätten. Över frostvita, vida åkrar dansar "älvdansen" och i bakgrunden är himlen rosa-röd av solnedgången. Det är så vackert att all trötthet och stress rinner av mig.

I våras gick jag en kurs i bildkompositioner för digitalfotografer. Kanske är det därför jag "ser" allt det vackra omkring mig på ett annat sätt än tidigare? Tyvärr har jag sällan kameran med mig och även om jag hade det vore det svårt att ha bilen ståendes längst med vägkanten på isiga 70-vägar med otåliga barn i.

Jag får nöja mig med att hålla bilden i minnet. I morgon är en ny arbetsdag...


PS. Visste ni att man inte kan förvänta sig att följa med i den avtalsenliga löneutvecklingen om man är föräldraledig? Det spelar ingen roll att man jobbar halva året, utan löneökning ska man vara i alla fall. Kommunen förväntar sig antagligen att föräldrar är av det snälla släktet som inte bråkar...

Inga kommentarer: