måndag, juli 27, 2009

Ofrivlligt äventyr

Idag när Lillasyster och jag var på Plantagen och letade efter en Rosa Rugosa var plötsligt Lillasyster helt borta.

Det är inte särskillt förvånande. Plantagen är ju uppbyggd med massor av gångar och bord med växter på. Är man inte 1.50 lång så syns man inte alls. Lillasyster, även kallad Speedy-Vesslan, såg sin chans och försvann när jag vid ett snabbt ögonblick la min uppmärksamhet på en av buskrosorna.

När jag 2 sekunder senare tittade upp var Lillasyster helt borta! Helt borta!

Nu är det så att jag har några skumma tvångstankar att mina barn ska bli bortrövade. Dessa tvångstankar är delvis odlade efter händelser som Engla-fallet förra sommaren och hemska amerikanska filmer där man rövar och utnyttjar barn.

Jag är efter denna semester också rätt slut i skallen att jaga barn och ställa i ordning tokerier som de hittat på. Det behövs inte mycket med andra ord för att mina hjärna ska gå igång i de värsta scenarierna.

Snabbt hittade jag en trevlig butiksmedarbetare som hjälpte mig att gå igenom gång för gång i butiken för att hitta henne. Plantagen kändes oändligt stor.

Efter 10 minuter hittades hon av butiksmedarbetaren i en tom kassa i full färd med att trycka på diverse knappar, bland annat överfallslarmet.

Skolan där Lillasyster ska börja säger: "Vi är så vana vid rymningsbenägna barn. Det finns inte en CHANS att Lillasyster kan rymma!"

Vi får väl se....

4 kommentarer:

Amanda sa...

Tio minuter! Jag skulle ha blivit livrädd...

Elin i Björken sa...

Jag blev inte så rädd, men trött...

Maritta sa...

hemska tanke. Åk inte ensam med lilltjejen till Kupolen säger jag bara, Plantagen i fyra våningar....

Elin i Björken sa...

Maritta--> Nej, inte en chans. Gränby centrum är gränsfall numera när hon inte längre vill sitta i kundvagnen utan kunna springa fritt.

Däremot måste hon ju lära sig, så hon får hänga med dit för det mesta i alla fall med den kallsvettandes modern. Har funderingar på att sätta på henne T-shirten hon fått av er nästa gång.