tisdag, juli 21, 2009

Att överleva

Idag är en sån där dag när man funderar mycket över hur livet kunde bli som det blivit.

Jag vill inte att någon ska tycka synd om mig, bara försök förstå...

Det började redan igår kväll när en händelse (orsakad av barnen) utlöste en ohejdad gråt. Jag grät och grät och kunde inte få stopp på det.

När jag vaknade i morse tänkte jag: Måtte inget hände idag, för jag balanserar verkligen på en skir tråd.

Givetvis inträffade det en rätt stor grej (orsakad av barnen) som återigen utlöste en ohejdad gråt hos mig.

För att överleva bakar jag nu en kaka, en överlevnadskaka.

Sockerkaka brukar jag för det mesta höfta, det har jag även gjort nu men här är "höften" för

Elins Överlevnadskaka:

150 gr fett (margarin i mitt fall, smör om jag hade haft hemma)
3 ägg
2,5 dl farinsocker
3,5-4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl äppelvin (0,75 dl i kakan, några snabba klunkar i Elin)
2 äpplen
kanel
råsocker

Smält fettet och ställ åt sidan.
Vispa ägg och farinsocker poröst.
Blanda ner mjöl och bakpulverblandning
Varva äppelvinet och fettet. (Låt merparten av vinet åka ner i kakan!)

Häll upp i en form och lägg äppelklyftor i fint mönster i kakan.
Strö kanel och råsocker ovanpå.

In i 175 gr ugn till kakan är klar. (ca 40-50 min)

Lev väl!

Inga kommentarer: