söndag, juli 12, 2009

Morgonpromenad

Eftersom jag ändå var upp så tidigt gick jag ut på en sommarpromenad.
Nedan följer några foton jag tog längst med vägen.
Bilden kommer efter bildtexten.
När man kommit in i skogen så blir det alldeles tyst. Ja, alldeles tyst förutom suset i träden och fåglarnas kvitter förstås. Men det är som om resten av världen försvinner.

Under en hög gran hittade jag detta lilla äggskal. Jag kan inte se om den kläckts av sig själv eller om någon ekorre eller annat rovdjur fått tag på ägget.

På ett ställe är granarna så rakt planterade att det ser ut som en välplanerad stadsplan.

Gräset blommar också. Ni visste väl att gräset är rosa när det blommar?

Även timotej blommar. *atchooooooo!*

Välpackad lera + en himla massa regnvatten gör rätt snygga mönster.

En traditionell sommaräng. Ungefär här kände jag hur det VERKLIGEN tjippade i skorna. Att gå i högt gräs som är blött kräver gummistövlar om man vill vara torr om fötterna.

Längst med vägen finns några kohagar. I en del hagar är det mer glest mellan korna än i andra hagar. Observera att solen skiner trots de mörka molnen.

I andra hagar är det tätare mellan korna. Här är en hage med ett "ko-hav". Trots det är det ingen brist på ko-käk.

Lite längre fram på vägen finns det massor med rödklöver.

Nu är jag ungefär halvvägs. Här finns Tingstukällan. Det är en historisk plats på många sätt och vis.
Som ni också kan läsa på skylten.

Om ni kikar riktigt noga, ser det inte ut som en vit benknota i bortre änden av källan?

Trogna läsare vet att jag älskar råg. Här är ett rågfält med en gård på avstånd.
För att ni ska förstå hur blöt om fötterna man kan bli så kommer här en bild på stigen jag gick på. Det är inte alltid man blir blöt om fötterna. Det beror på om det regnat precis innan eller ej.

Väl hemma var det skönt att få torra strumpor och en kopp té.
Lillasyster hade under min promenad gått och lagt sig och somnat om.
Så dags nu. Kunde hon inte gjort det 03.30 i stället?















3 kommentarer:

Amanda sa...

Åh så vackert!

Elin i Björken sa...

ja, det är våra trakter. Mycket vackert. Det är en ynnest att få bo som vi gör.

Anonym sa...

Härliga bilder speciellt häftig ljus på kossan