tisdag, april 15, 2008

Medborgardialog II

Är nu hemma från medborgardialogen.

Nä, den blev inte särskilt spännande. Tjänstemän och politiker pratade så fint om kvalitetsutveckling, men kunde inte säga hur det förbättrar för brukarna, våra barn.

En spännande sak: När man talar om kvalitetsutveckling blir plötsligt brukarna, våra autistbarn, kunderna. Tidigare har det varit kommunens uppdragskontor. Intressant, speciellt som jag då och då för diskussionen med min chef om vem som är kund, våra deltagare eller uppragskontoret.

Annars höll politiker och tjänstemän en mycket låg profil.

"Jag håller fullständigt med!" och "Jag förstår precis vad du menar!" hördes då och då som svar på våra frågor.

Men vad kunde man vänta sig?

3 kommentarer:

Anonym sa...

När vet man att politiker ljuger? När dom öppnar munnen.

Unknown sa...

Elin skrev: Men vad kunde man vänta sig?

Vad man kan vänta sig?
Ett engagemang och intresse för de frågor man kallar till medborgardialog kring!
Annars kan man misstänka att mötet bara är arrangerat för att man ska kunna lägga "genomfört" till handlingarna.

Vad kan man kräva?
Att mötet avslutades med en diskussion kring "hur går vi vidare" - protokollfört, naturligtvis.

Däremot reagerar jag mycket mot den anonyma kommentaren ovan, som antyder att alla politiker ljuger. Vårt öppna demokratiska system är alldeles för värdefullt för att skymfa alla över en kam.

/ Greta på Gotland - där mandelträdet förmodligen slår ut idag!

Anonym sa...

Nej, det är inte så mycket man kan skoja i Sverige.