lördag, november 03, 2007

Händelserikt

Jag har levt i några mycket händelserika dagar. Det kanske "största" är att min personaldator från Uppsala kommun (ja, jag namnger vilken kommun det är som släpper iväg så urusla personaldatorer) har kraschat IGEN! Det är tredje gången på mindre än 1,5 år.

Som ni kanske vet lever jag med en datatekniker av stora mått. Att en dator kraschar i denna familj är inget stort problem. Gubben fixar med snabb och van hand de mest komplicerade problem. Det beundrar jag honom för.

Men i och med att detta är en personaldator får man inte laga själv. Jo, man får, men då får man betala allt själv och garantierna slutar gälla.

Så nu ska datorn iväg igen för att åtgärda ett fel som min Gubbe skulle fixat på 15 minuter. Genomsnittet datorn varit iväg de två tidigare gångerna har varit 4,5 vecka. Då talar jag genomsnitt.

Men det har hänt lite roligt också.

Min smarta, smarta, SMARTA telefon är så rolig. Den har tyvärr ingen stegräknare, men den kan läsa in visitkort. (Den funktionen kommer nog inte att användas så att den går sönder, dock.)

Däremot kan den visa vägen, den har GPS. Det kan vara till god hjälp för mig som inte har en väl fungerande inbyggd kompass.

Och det fiffigaste av allt, den har så mycket trådlöst att den ser nästan fransig ut. På den nya telefonen kan jag koppla upp mig mot Internet så jag kan skriva inlägg som detta. Utan WAP...

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu skall jag till norra Öland, utan GPS. Få se om jag hittar till årets första "Julmässa" på ön. Husets herre har åkt till Stockholm, även han utan GPS, men han har ju en mobil i alla fall. Fast inte så speciellt smart, tror jag.