söndag, november 04, 2007

Love-boost

Min katt Elvis kom in i förrgår och haltade illa. Ena örat var sönderrivet och hans självkänsla var låg. Det vet jag för han ville inte titta på mig utan gick raka vägen till sängs utan mat.

Eftersom Elvis, som ursprungligen inte kostade något (vi räddade honom från att avlivas som kattunge), men ändå är vår i särklass dyraste katt tänkte jag: Veterinärräkning!

Tidigare har Elvis råkat ut för detta:
  1. När han skulle kastreras gick något snett. Han började störtblöda och eftersom det var efter veterinärklinikens stängningsdags fick vi åka till veterinärhögsskolan. Han hölls kvar över natten med dropp. Kostnad: 2 500 kronor + 800 för själva kastreringen. De 2 500 kronorna skulle egentligen blivit betydligt mer, men jag lyckades pruta flera tusen. Försök med det om ni kan!
  2. Våren 2007 fick han ett huggormsbett en fredagkväll. Veterinärhögsskolan igen och en räkning på 1 500 kronor.
  3. Tre veckor senare ännu ett huggormsbett, en onsdagsmorgon denna gång. 700 kronor.

Summa: 5 500 kronor på 1,5 år. Han är inte äldre än så. Mat, fästingmedel, kattsand, etc är inte inräknad.

Här kan man undra varför jag inte försäkrat honom. Det gör jag med. Varje gång han kommer hemhaltande svär jag över att jag inte varit hos veterinären och märkt upp honom ordentligt så han kan försäkras.

Tillbaka till ämnet:
Elvis kom hem haltandes och skadad med låg självkänsla. Jag gick omkring och vojnades över eventuell veterinärräkning. Därför tänkte jag att lite love-boosting kanske kan vara något.

Sagt och gjort. Elvis har väl aldrig känt sig så älskad. Jag satt och småpratade med honom, lade täcket till rätta så att han inte skulle frysa samtidigt som han vill ha luft, etc.

Nästa morgon klev han upp ur sängen och ville ut som om inget hade hänt. Han haltade inte ens. Det enda som syntes av slagsmålet var några revor över ena örat.

Var det det som Beatles menade med: Love is all you need?

(Den matematiskt lagde räknar snabbt ut att om Elvis blir 15 år kommer han att kosta ca 55 000 kronor om jag inte försäkrar honom.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, dom är härliga dom håriga liven. Jag har haft början till slagsmål under sängen i natt. Tjocksmocken Gustaf vill inte att Lillagumman skall ligga hos mig, så han morrar, men då har jag hunden som kommer emellan och LIllagumman vågade sig upp till mig. God morgon.