torsdag, augusti 02, 2007

Gäst i rabatten

I min otacksamma uppgift att rensa ogräs i perenn-rabatten hörde jag plötsligt hur det började röra sig bland stenarna längst med sidorna. Mellan stenarna ser jag hur ett djur rör på sig.

Eftersom jag har en löjligt kraftig rått/mus/sork-fobi kastade jag mig bakåt och kikade förskräckt mot vad det kan vara för djur där bakom stenarna.

Då kravlade en padda sig ut för att sola sig lite i kvällssolen. Vad paff jag blev och samtidigt lättad. Om det varit en sork vete sjutton om jag någonsin skulle rensa i rabatten igen.

När jag gick och hämtade vattenslangen för att vattna i den torra rabatten såg jag att det fanns fler paddor i bladverket. 3 stycken lyckades jag se, det kan ha funnits fler.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Det är så häftigt att bo på landet.

Till och med fladdermössen som flyger runt huset på kvällen är häftiga. Så otroligt skickliga flygare kan inte vara äckliga gnagare!

3 kommentarer:

Anonym sa...

förra årets heta sommar resulterade i några nätter under trädet. en natt väcktes jag av ettt vrål. "vad är det som går på mitt ansikte". det var en padda. enligt en finsk tradition är ett hejm som inhyser fladdermöss ett lyckligt hem.

Elin i Björken sa...

Fast vi vet ju inte om fladdermössen bor i huset eller i skogen. Vi kan låtsas att de bor i huset. ;o)

Anonym sa...

jag tror att 'läderlapparna' bor under takpannorna. det gjorde dom hos oss då vi btte tak.