lördag, maj 09, 2009

Learning by doing

I serien "Idag har jag lärt mig" har följande resultat visats:

Om man grillar och värmen är så där jättevarm så man måste ha en lång grillvante men ändå inte har en på sig kan man använda sig av jackärmen om man drar ner den över handen så att endast grillredskapet sticker ut.

MEN, och jag säger MEN om jackärmen består av fleece, så kan ärmen smälta och i värsta fall börja brinna.

Som tur är har vi en Lillkille som gillar att leka med vattenhinkar. Jag fick springa fram till en av hinkarna och doppa ner armen så gott det gick.

Men fleece-jackan blir sig aldrig lik. Den är inte mjuk och skön längre, utan rivig och stel.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Mycket intressant! Ett annat test man kan göra är att köpa kolor som är inlindade i vaxat papper, plocka ur kolan, hålla upp pappret ovanför ett ljus för att se om det brinner. Det gör det! Springa i full galopp genom huset fram till vattenkranen i köket för att släcka pappret - fast på vägen hinner förstås pappret brinna upp så att fingertopparna blir brända.

-Men varför släppte du inte pappret?
-Jag tänkte att huset kunde brinna upp då!

Sen får man göra ett praktiskt arrangemang när barnet ska sova. Barn kan faktiskt sova med fingrarna i en kopp vatten. Stackars.

Elin i Björken sa...

Var det du eller Alice som är barnet som får sova med fingrarna i vattenglas?

Unknown sa...

Alice, den hedersamma ungen som hellre offrade sina fingertoppar än att bränna ner huset...