tisdag, april 07, 2009

Vad har jag gett mig in på?

Idag har jag utmanat en kollega.

Utmaningen går ut på att inte äta något som helst socker på tre veckor.

Vi får äta Extra-tuggummi (för andedräktens skull) och sockerfria halstabletter (om vi får ont i halsen, bara då).

Vi startar utmaningen på tisdag (vi kan ju inte motstå påskgodiset).

Belöningen blir att efter tre veckor går vi och köper en varsinn triss-lott som vi förväntar oss ska innehålla stora vinster.

Jag hoppas jag är sockeravgiftad efter dessa tre veckor.

8 kommentarer:

viktcoach sa...

Herregud - EFTER påsken!! Det kommer ju ta tre veckor att bli sockerfri efter en sådan orgiehelg!!

Nåväl - ett bra försök och jag lovar att heja på dej!! FASt nog vore det bättre att påbörja utmaningen FÖRE påsk!!

Elin i Björken sa...

Viktcoachen-->Sadist! Det tänker jag ICKE göra.

Unknown sa...

Om du skippade alla kolhydrater skulle dina chanser att lyckas öka avsevärt. När man knappt äter några kolhydrater blir man inte sugen på socker heller. det är kolhydraterna som gör att man blir både hungrig och sugen.

Amanda sa...

Oj, ingår det då att räkna bort t. ex. bröd med socker, ketchup etc. eller gäller det bara godis? Skulle vara intressant att testa, men jag tror att det skulle vara väldigt svårt...

Anonym sa...

Här måste jag säga att jag verkar vara lyckligt lottad som aldrig äter godis, sällan sötad bröd, men i thét (hur stavas detta egentligen?) måste jag ha honung. En kollega har hittills gåt ner ca 22 kilo helt utan kolhydrater.

Unknown sa...

Amanda: ja i så fall undviker man potatis, ris, pasta, bröd, godis, sylt, saft, glass... Man försöker välja livsmedel som ligger under 10 g kolhydrater/100 g. Och så får man öka andelen fett.

Man kan äta lite osockrade bär med fil, yoghurt eller grädde. Ölkorv, ost och nötter (fast inte för många nötter).

Till maten tar man kanske kött och blomkål eller någon annan grönsak, plus någon fet sås. (Dock undviker man sådant som växer under jorden, det innehåller mycket stärkelse)

Elin i Björken sa...

Fast jag är inte ute efter viktnedgång, jag vill bli sockeravgiftad.

Sen kanske sista bebismagen försvinner på köpet, men det är bonus i så fall.

Unknown sa...

Fast med min erfarenhet så är det just det att så länge man äter över en viss mängd kolhydrater så blir man sugen. Oavsett om man vill gå ner i vikt eller inte. Att äta kolhydrater är att äta framtida hunger och godissug.