söndag, april 12, 2009

Svårt

Det här med "du" och "jag" är jättesvårt att lära ut.

När jag ska lära Lillasyster saker så får jag först säga så säger hon efter, men just med "du" och "jag" blir det jättesvårt.

Tex när jag försökt att lära Lillasyster hennes namn. Hon vet att hon heter Lillasyster, men att säga det:

"Jag heter Lillasyster, du heter Elin" blir ju jättefel när jag först ska säga det och hon härma. För hon tycker ju då att JAG heter Lillasyster och HON heter Elin.

Ja, det har blivit många snurriga träningspass runt detta, men igår kväll, äntligen, fick vi ett genombrott.

Nu kan hon peka på sig själv och säga "Jag heter Lillasyster" sen pekar hon på mig och säger: "Du heter mamma".

En dubbelkoll när hon fick peka på pappa visade att hon förstått och inte kallade honom för mamma också.

Nu finns fler svåra begrepp att ta tag i, tex "min", "din", och så tidsbegreppen förstås, tex "inte än".... :o)

3 kommentarer:

Amanda sa...

Fast jag blev väldigt imponerad då hon, i fredags, fick uppmaningen att hon skulle ge en av sina kakor till Lillebror och hon sa "Lillasysters!!" - det visar väl att det här med min/din är på gång i alla fall...

Elin i Björken sa...

Fast det var inte lika imponerande när hon snodde Storebrors påskägg och skrek "Lillasysters!" när vi skulle ge tillbaka det till Storebror.

Det blev många tårar...

Amanda sa...

Oj då, tur att Lillebror är så snäll...