måndag, maj 28, 2007

Ingeborg

Kvinnonamnet Ingeborg är ett gammalt nordiskt namn som betyder under Ings beskydd, där Ing möjligtvis är namnet på en fornnordisk gud. Samma Ing förekommer också i namn som Inge, Ingvar, Ingemar, Ingemund, Ingvald och Ingolf.

Birger Jarls första hustru hette Ingeborg.

Namnet har stadigt sjunkit i popularitet under andra halvan av 1900-talet. Det är numera endast några enstaka flickor varje år som får namnet som tilltalsnamn. 31 december 2005 fanns det totalt 40 880 personer i Sverige med namnet Ingeborg varav 4 066 med det som tilltalsnamn.

Faktan är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Ingeborg

Ni kanske undrar varför jag skriver om Ingeborg?

När jag var liten var jag retat för mitt namn "Elin". Det var bara jag och en massa gamla tanter som hette det. Min syster hade fått vackra namn "Margareta" och "Elisabeth", men jag fick heta Elin.

Vid ett tillfälle beklagade jag mig för min mamma just det faktum att min syster fått alla fina namn och att jag fick dras med "Elin" som andra retade mig för. Svaret jag fick då fick mig att inse att hos min mamma hade jag ingen sympati i ämnet att hämta:

"Varför kallar du dig inte för ditt andra namn då?"

Nu kanske ni kan ana varför jag skrivit om Ingeborg på bloggen.

Ingeborg har namnsdag idag...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh nej, kan du förlåta mig för att jag missade din namnsdag, Ingan?

Anonym sa...

Eller ska jag säga Borgen?

Elin i Björken sa...

Bojan blir bra! ;o)

Anonym sa...

Jag hade lite svårt att hänga med där. "...din vackra syster hade fått namnen Margareta och Elisabet...." (utan h, faktiskt!) - hela halva Europas kungahus att släpa på?
Grattis på namnsdagen Bojan!