söndag, mars 12, 2006

Solenergi

Jag har upptäckt att för ca 10 dagar sedan bar en brytpunkt i solenergin. Hur vet jag det? Jo, vi har en rätt ful liten trädgårdstomte med en lykta som solenergin laddar upp batteriet på. Ända till för ca 10 dagar sedan var det en riktigt ynklig liten lykta som knappt lös någon timme innan den slocknade. Nu om kvällarna lyser den med ett klart sken och det hela natten!

Det är nåt att tänka på om man vill skaffa solcellsenergi.

Mina andra solcellslyktor i trädgården kan jag inte uttala mig om. Trots att de är ca 30-40 cm höga så är de under ett envist snötäcke och inte med den största viljan i världen kan solen nå ner för att ladda upp dem.

1 kommentar:

Elin i Björken sa...

Kan berätta att jag grävde fram lyktorna så att solen skulle nå dem lite, men eftersom själva lyktorna är under snönivån även om jag grävt gropar runt om dem så syns det knappt att de lyser