tisdag, mars 07, 2006

Det gör ont!

Man kan tro att jag är helt schlagertokig, men just nu handlar det inte om Lena PH utan om Lillebror.

I Uppsala kommun räcker det inte med en diagnos Infantil Autism som skäl till en plats inom särskola eller träningsskola, utan man måste också ha en utvecklingsstörning (vad nu skillnaden kan vara).

Därför har Lillebror gjort en utvecklingsbedömning under våren och idag fick vi höra utslaget. Lillebror som om någon vecka ska fylla 6 år är i samma utvecklingsfas som en 2-3 åring. DET GÖR SÅ ONT! Jag kände i samma stund som jag hörde det att jag kommer att gråta och i skrivande stund kommer tårarna.

Det är ju ingen överaskning att Lillebror är utvecklingsstörd, men jag trodde inte att det var så mycket...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tror ändå att det är skönt att få förväntningarna på förmåga att stämma lite bättre. Då vet man vilket läge man ska utgå ifrån. Sen finns det ju så många områden att utvecklas på. När mitt barn var fem år låg hon på flera olika nivåer samtidigt. För vissa grejor var hon just som en femåring och annat var hon som en elvaåring.

Lillebror har säkert också sådana variationer, vilket gör det så viktigt att framför allt se honom och hans förmågor och bara betrakta testet som ett försök att mäta och beskriva honom.

Elin i Björken sa...

Jo, jag håller med alla tidigare kommentarer. Vi har ju hela tiden vetat att han ligger efter i utvecklingen, men det som gör ont är att få svart på vitt hur mycket det är.

Sedan älskar vi honom precis som han är ändå.