måndag, januari 02, 2006

Vattenbrist

När man bor så här långt ut på landet som vi gör får man vänja sig vid att ha egen brunn. Det finns både för- och nackdelar med det. Några fördelar är att vattnet är supergott mot inne i stan och att man får riktigt kallt vatten på sommaren i kranen.

Nackdelar är att man själv ansvarar för att göra vattenprover då och då och att om man har otur så tar vattnet slut.

Idag tog vattnet slut här på Stenkastet. Trycket i kranen blev i stort sett obefintligt och jag såg framför mig hur jag skulle få gå ner till den gamla tvättstugan på ängen där man för 100 år sedan kokade sin tvätt och med reumatiska fingrar skrubbade den med såpa mot en tvättbräda. I genomsnitt tvättar jag två maskiner med tvätt per dag, så ni kan säkert tänka er mina mörka tankar om just detta hushållsgöromål. Storasyster skulle få använda sina jeans minst två dagar i sträck!

Men tack och lov har jag en två-åring som gillar att utforska saker och ting. Efter en stund av mina mörka tankar om tvätt, tvättstugan på ängen och reumatiska händer hör jag hur det "klickar" i tvättstugan. Jag går dit och tittar och ser två-åriga Lillasyster i full färd med att sätta på och stänga av strömmen till vattenpumpen. När jag väl satt på strömmen till pumpen så att den fick ström i mer än en milliesekund så hade vi plötsligt tryck i kranen igen.

Så lätt stora problem kan lösas!

(Och Storasyster kan vara sin vana trogen att ha sina jeans endast en dag innan tvätt, men jag tycker om henne ändå)

Inga kommentarer: