söndag, januari 08, 2006

Knasig i bollen

När jag för några år sedan hade islandshäst installad på en gård inte långt ifrån Stenkastet blev det vid ett tillfälle råttinvasion. Bonden som hade gården hade sänt alla sina nötkreatur till slakt och råttorna letade nya matställen. Vad kan vara bättre för en hungrig råtta än ett stall med all havre, betfor och andra godsaker som hästar slaskar runt med? (Råttor i ungefär i storlek av en vuxen människas hand + svans.)

Eftersom jag besitter en god portion råtträdsla blev mina besök i stallet jobbigare och jobbigare ju fler råttor jag såg, och jag såg MÅNGA. Varje dag!

Min häst tyckte heller inte om råttor och trampade ihjäl dem när hon kom åt i sin box, vilket jag kanske inte direkt uppskattade när jag skulle mocka och upptäckte döda och halvdöda råttor i halmen.

Inte heller bonden var speciellt glad över gnagarna och lät till sist Anticimex komma och lägga ut råttgift. Efter något dygn sänkte sig ett lugn över stallet och man såg inte ens en råttsvans. Mycket effektivt!

I morse när jag gick upp så tidigt och hörde vilket liv mössen förde i väggar och innertak bestämde jag mig att nu var måttet rågat. När jag hörde hur någon mus/sork släpade på något i innertaket tyckte jag det var lite väl äckligt. Så fort COOP öppnade stod jag där och köpte mig dubbel dosis med råttgift som min käre gubbe har lagt upp på kallvinden.

Nu återstår att se om det blir lugnare i huset.

Inga kommentarer: