lördag, november 15, 2008

Hur orkar man?

Häromdagen fick jag frågan: Hur orkar du, Elin?

Denna höst, till skillnad från andra höstar orkar jag med oförskämt bra. Jag har nämligen en i förväg uttänkt och planerad strategi.

1. Prioritera inte bort träningen. 2 ggr i veckan bär det iväg till Nautilius. Man får en sån skön känsla i kroppen efteråt. Dessutom får jag kondition och energi. Alltså: 2 ggr i veckan är det träning.

2. Se till att få tillräckligt många sömntimmar per dygn. Jag går rätt ofta och lägger mig samtidigt som Lillasyster. Jag kan ju inte förutse alla gånger när Lillkillen vaknar och lever rövare om natten. Men går jag och lägger mig supertidigt så har jag i alla fall förutsättningarna att få ett antal sovtimmar per natt. (Sen händer det att jag vaknar supertidigt. Jag kan inte sova längre än 7,5 timme. När dessa är slut är även natten slut trots att klockan står på 04.00)

3. Ha roligt under dagen. Skratt frisätter endorfiner som gör att man mår bra. På mitt nya jobb skrattar vi mycket varje dag och gläds åt varandras framgångar. Vi försöker att undvika "energifällor" genom att vädra på en gång. Det gör mycket för välmåendet.

4. Se till att ha något roligt att planera framåt. Storasyster Amanda och jag ska åka till Andra Chansen i Norrköping (om det är någon som missat det). Och före denna resa är det alla deltävlingar i Melodifestivalen att ha koll på.

5. Det jag inte kan påverka lägger jag åt sidan. Ja, finns det något att kommentera om detta? Vad kan jag göra åt omorganiseringen i Uppsala kommun? Nu är det bara att vänta och se vilka som blir affärsområdeschefer. Det är i mina arbetsuppgifter jag kan påverka och inte i andras.

Detta funkar för mig i mitten av november 2008. Kanske det inte skulle funka någon annan tid i min livslinje, men just nu är livet helt OK trots att det är körigt runt omkring..

Inga kommentarer: