söndag, januari 17, 2010

Sommarplaner

I morse när jag låg och drog mig kom jag på en sån bra idé.

I sommar ska jag försöka mig på att åka till Almedalsveckan på Gotland.

Dels för att stötta Autism- och Aspergerförbundet som brukar finnas med på ett hörn, dels för att stötta upp vår målgrupp och kanske ställa en eller annan fråga (det är ju valår i år), dels hoppas jag att OCN kommer att finnas med på ett hörn.

Kanske jag kan bistå dem också med något?

En fråga som är väldigt viktig till politikerna är:

Varför gör man det så svårt för deltagare av daglig verksamhet att gå ut i anställning? Om man påvisat arbetsförmåga på en arbetsplats där man anpassat det mesta betyder det ju inte automatiskt att man har arbetsförmåga på andra arbetsplatser?

Men om man varit ute i anställning och av någon anledning förlorat sitt jobb får man oftast inte tillbaka den ersättning man haft innan utan hänvisas till Arbetsförmedlingen, Soc eller A-kassa som inte alls har ett anpassat arbetssätt för att hjälpa ut denna målgrupp i ny anställning.

Man kan inte enbart lägga skulden på daglig verksamhet för inlåsningeffekten, även om det är en enkel förklaring. Man behöver verkligen se över Försäkringskassans regler.

1 kommentar:

Unknown sa...

Du kanske ordnar boende privat, men om inte så måste du boka boende redan NU. Och sannolikt behöver du också boka resande snarast möjligt. Det är HELT GALET med bokningstrycket under den veckan.

Så, bestäm dig SNABBT!