söndag, januari 03, 2010

Dansbandsmusik

Det finns de som inte gillar dragspel.

De finns också de som inte fixar "dunka-dunka".

Jag klarar verkligen inte dansbandsmusik. Nä, det går inte.

Idag har jag hälsat på min gamla pappa på Årstagården och satt och höll honom sällskap i sällskapsrummet. Bredvid honom stod en musikspelare där det öste ut Vikingarnas kramgoa låtar.

I denna stund insåg jag att när jag blir gammal och värnlös så finns risken att någon välvillig själ sätter igång kanske Vikingarna, kanske Arvingarna, kanske nåt annat dansband och går därifrån.

Innan jag blir alltför dimmig i skallen ska jag skriva ner önskemål inför min ålders höst så att man vet om att jag hellre står barfota i snön i -14 grader än lyssnar till Christer Sjögren.

Men min pappa är säkert nöjd. Det var sån musik som spelades på radion i vardagsrummet under min uppväxt och mina föräldrar satt i varsitt soffhörn och löste korsord.

Det tog emot, men jag har här ett exempel på det jag menar som jag hittat på youtube:

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag fattar faktiskt inte varför just dansband blir så himla laddat? Jag fixar inte heller dansband - men egentligen är det ju bara musik?

Elin sa...

Dansbandsmusik är nog inte mer laddat för mig än för någon annan gällande tex reggae eller hiphop.

Schlager fixar jag bara en period per år, sedan är årsdosen tillgodosedd med råge.