lördag, december 30, 2006

Föräldrakraft

Som medlem i Föreningen Autism-Uppsala får man med jämna mellanrum hem en trevlig medlemstidning. I senaste numret tipsade man om en tidning vänd till föräldrar/anhöriga till unga med funktionshinder. Äntligen, är min tanke.

Jag hade för några år sedan reagerat på en artikelserie i Aftonbladet där olika kända föräldrar berättade vad underbart det är att vara förälder. Jag skrev då till Aftonbladet och bad de ta in åtminstone någon artikel om en förälder till funktionshindrat barn, för det är för det mesta ingen dans på rosor som de tidigare artiklarna beskrev föräldraskapet. Man möter problem man inte trodde fanns och det är lätt att tro att det beror på en själv och en oförmåga som förälder som problemen dyker upp.

För min egen del är det ett stöd och inspiration att höra hur andra familjer med "särskilda" barn löser vardagen och att det inte bara är vår familj som stöter på patrull i kommun, landsting eller i så "enkla" situationer som att handla i vanliga affärer. Ni som hängt med ett tag kanske minns situationen på Wedins i Gränby här i Uppsala? Vi kan fortfarande inte med att ens gå in i affären vare sig i Uppsala eller annan ort efter det.

I Tidningen Föräldrakraft tas ovanstående upp och det är verkligen så befriande att läsa. Annonser om hjälpmedel finns (jag såg i en annons en "parcykel" jag inte ens visste existerade som jag ska forska vidare om) och vanliga och kända personer får sina röster hörda.

För att komma till skott: Vad jag längtat efter en tidning som Föräldrakraft. Det ska bli spännande att få nästa nummer i min hand.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, den tidningen är rolig även för en storasyster!